zondag 10 januari 2010

Ondertussen is er weer meer dan een maand voorbij gegaan sinds mijn vorige blog, blijkbaar lukt het toch nie echt om het effectief elke maand bij te houden ;-).

Maar ja, des te meer heb ik nu te vertellen.

Ondertussen heb ik hier meegedaan met een congres over vrijwilligerswerk hier in Galicie, daar heb ik in het Spaans een presentatie moeten geven over mijn vrijwilligerswerk hier, dat was iets minder. Maar aan de andere kant het congres duurde 4 dagen, en we hebben 4 dagen gratis (en heel lekker) eten en 1 gratis uitstap naar zee gekregen. Aan zee was het echt geweldig; koud, veel wind, regen en een ruwe zee. Dat was echt machtig om te zien.

December was een korte werkmaand, met veel feestdagen, veel feestjes en veel lekker eten op t werk. Blijkbaar als ze hier de kans krijgen om iets te vieren, dan doen ze het goed (bv. als mensen stoppen met werken) en altijd met heel leuke hapjes. En het zijn zoveel hapjes da ge daarna echt nie meer moet eten. En het voordeel van hier vrijwilliger zijn is da ze weten da ge nie veel geld hebt, dus als er hapjes over zijn (altijd dus) krijgen wij altijd ontzettend veel eten mee naar huis, wat heel goed is voor de portemonnee.

Met de kindjes hebben we natuurlijk ook een feestje gehad om kerstmis en Nieuwjaar te vieren, er waren veel kinderen en de ouders moesten iets eten meegeven dat ze allemaal samen konden eten. Dus wat brengen de ouders: cola, fanta, chips, cake, taart, … Na het eten hadden de kinderen dus ontzettend veel suiker binnen, en ge kunt al raden wat het resultaat is: een groep hyperactieve, nerveuze kinderen. Maar dat is ook wel eens leuk voor een keer.

Het was ook mijn eerste kerst van huis, maar gelukkig heb ik bezoek gekregen vanuit Limburg. Mama, papa, Annegreet en haar lief (Kevin), Stefanie en mijn nichtje Febe zijn mij komen bezoeken. En het was echt heel leuk en vooral heel leuk om mijn familie terug te zien. Het huisje dat ze gehuurd hadden was echt heel mooi, modern en heel dicht bij mijn werk. Dus de dagen da k moest werken was k altijd rap terug. We zijn leuk gaan winkelen, heb leuke kerstcadeautjes gekregen, hebben leuke uitstappen gedaan, en het was ook heel leuk om niet zelf te moeten koken ;-)

Kerstdag zijn we naar de kathedraal gegaan om naar het megawierookvat te gaan kijken. Ze slingeren dit omhoog in de kathedraal, het is echt wel sjiek om te zien. We zijn ook naar zee gegaan, maar deze keer was de zee jammer genoeg niet zo ruw. We zijn ook een dag naar porto gegaan, dit is vooral een heel oude en vervallen stad. En de wegen zijn ook niet in goede conditie, en de auto heeft het geweten ;-). We zijn in een put gereden en de ophanging van de auto heeft een goede slag gekregen; dus de auto werd naar België opgestuurd en de rest van de vakantie en de rit naar huis hebben we een vervangwagen moeten gebruiken, gelukkig was deze goed groot. Dus eigenlijk hebben we er niet veel last van gehad. Het heeft ook ontzettend veel geregend de 2de week van de vakantie, en ook op oudejaarsavond. Oudejaarsavond zijn we in t stad gaan vieren. Op het grote plein van de kathedraal kwam iedereen samen. En zoals het hier de traditie is hebben we om middernacht bij elke klokslag een druif gegeten. Gelukkig zijn de klokken van de kathedraal niet zo snel en ging dit vlot. Daarna was er een geweldig vuurwerk, en daarna een gratis optreden op het plein. Om 1h zijn we dan naar huis gegaan, want tijdens dit alles heeft het de hele tijd geregend dus iedereen was kletsnat en verkleumd; maar toch was het ontzettend leuk. En de volgende dag heb ik jammer genoeg afscheid moeten nemen van iedereen.

Maar hier is kerstmis dus niet de belangrijkste dag, maar wel 3 koningen. In Santiago was er een geweldige stoet, die verlicht was toen het donker werd. Het is te vergelijken met de parades van Disneyland. En daarna, jawel weer een geweldig vuurwerk. Ik moet zeggen de stad hier doet echt zijn best voor zijn inwoners. En daarna zijn we ’s avonds goed op stap gegaan. Dat is ook traditie hier, dus ja die moet ge volgen hè.

Vorige vrijdag en zaterdag moest ik normaal gaan werken, maar het heeft gesneeuw. Er  is zeker 5 cm sneeuw gevallen, en dit is echt niet normaal voor hier. Het was echt grappig om te zien, iedereen kwam naar buiten om foto’s te nemen en te spelen met de weinige sneeuw die er lag. Maar het opmerkelijkste was wel dat er hier gewoon niet gestrooid word, dus het verkeer was een ramp en de bussen reden niet; dus hebben ze de associatie waar ik werk maar gesloten. Dus hebben we een extra verlengd weekend. En dit kwam wel heel goed uit want de solden zijn hier net begonnen. En ze beginnen hier met gemiddeld 50% korting, dus het word tijd om wat te gaan shoppen.

Dat was het wel zo ongeveer voor deze keer;

Tot de volgende blog

Dikke knuffel aan iedereen,

Hanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten